Tvůrci

Studentské solární auto v náročném závodě napříč Austrálií

Deb Miller Landau iQ Managing Editor

 

Hvězdný tým 17 studentů Michiganské univerzity už téměř pět dlouhých, rozpálených dní čelí australské pustině a závodí s autem, které jede díky vynalézavosti a slunečnímu záření. Závod se jmenuje Bridgestone World Solar Car Challenge a jedná se o akci pořádanou každé dva roky od roku 1987. Energeticky úsporná auta z celého světa závodí na trati dlouhé přes 3000 km a testují, co všechno dokážou vozy se solárním pohonem.

Je to mistrovství světa v závodech vozů se solárním pohonem a Michiganská univerzita patří ke špičkovým týmům. V roce 2015 obsadil tým 4. místo v konkurenci 42 týmů z 20 zemí.

„Je vzrušující zúčastnit se tak velkého závodu s inženýry z celého světa,“ řekl Pavan Naik, student technologického a provozního inženýrství a manažer týmu, který má na starosti záležitosti jako rozpočet, personál, zásobování a logistiku pro přepravu solárního auta do Austrálie.

Auto jeho týmu se jmenuje Aurum a skončilo za týmy z Nizozemska a Japonska, ale přesto bylo co oslavovat.

„Postavili jsme auto rychleji všechny ostatní týmy Michiganské univerzity,“ řekl. Takové výsledky jsou dobrým znamením pro budoucnost jak závodů vozů se solárním pohonem, tak pokroků ve vývoji energeticky účinných vozů.

Aby mohl tým Michiganské univerzity postavit solární auto schopné závodit, potřeboval 70 studentů, kteří dva roky pracovali dlouhé hodiny. V týmu se sešli studenti studující řadu různých odvětví, včetně počítačové vědy, obchodu, marketingu, leteckého a kosmického prostoru, strojírenství a elektroinženýrství.

Lehké aerodynamické vozidlo se solárním pohonem, vybavené vyladěným počítačem a digitální sledovací technologií, dokáže dosahovat rychlostí až 160 km/h. S každým otočením kola přichází kvanta dat v reálném čase, která týmu umožňují provádět rozhodnutí týkající se účinnosti, která následně předávají jezdci.

Během závodu doprovází Aurum na silnici šest doprovodných vozů a souprava s návěsem. Hodinu před modelem Aurum a zbytkem posádky jede meteorologické auto s meteorologem a jeho vybavením, které měří směr a rychlost větru, oblačnost a další podmínky. Za ním jede průzkumný tým, který čistí silnici od sražené zvěře a dalších překážek.

UM-trailer2-Evan-Dougherty-Mich-Engineering

Další podpůrné vozidlo veze mediální štáb, další je pak naplněno inženýry vyzbrojenými řešit opravy přímo u silnice. Obří souprava s návěsem cestující za karavanou je plná nástrojů, vybavení, jídla a tábornických potřeb.

Jezdec, který se nasouká do těsného kokpitu solárního auta, se vždy po pár hodinách střídá s dalším jezdcem.

„Řídit solární auto je jako řídit Porsche. Je velmi malé, lehké a agilní,“ řekl jezdec Clayton Dailey. Jízda je intenzivní, protože auto dosahuje až dálničních rychlostí, přestože je poháněnou pouze sluncem.

Těsně za solárním autem se drží další doprovodné vozidlo, které sbírá a zpracovává data ze snímačů v solárním autě. Vyspělé technologie umožňují rozhodování v reálném čase, která mohou výrazně ušetřit čas.

Panels-up-Evan-Dougherty-Mich-Engineering

„V tomto doprovodném voze se odehrává prakticky veškerá strategie,“ řekla hlavní autorka strategie a studentka počítačové vědy Leda Daehler. „Můžete mít skvělé solární auto, ale v našem doprovodném vozidle se opravdu rozhoduje o tom, jestli vyhrajeme nebo prohrajeme.“

Doprovodné vozidlo je vybaveno serverem Intel, který týmu pomáhá zpracovat veškerá data, například kolik energie solární auto potřebuje ke zdolání kopců či klikatého terénu nebo jak rychlost větru ovlivňuje výkon.

Je to vyčerpávající výprava a tým musí být připravený na proměnlivé podmínky. Vyprahlá australská pustina umí být nemilosrdná. Přes den je horko a v noci zima. Není zde pokrytí mobilním signálem ani internet.

„Potřebujeme opravdu spolehlivou síť v rámci celé naší karavany,“ řekla Daehler, která se spoléhá na cestovní bezdrátovou síť v doprovodném voze zajišťující spojení. „Vezeme s sebou náš vlastní internet věcí.“

SolarCar-pilot-Evan-Dougherty-Mich-Engineering

„Jednou ze zajímavých věcí na spolupráci mezi Michiganskou univerzitou a společností Intel je to, čím může společnost Intel obohatit tento projekt z hlediska všudypřítomné výpočetní techniky a technologií pro konektivitu,“ řekl David Mellers, ředitel skupiny pro řešení společnosti Intel v Austrálii.

Závod je každý den v 5 hodin odpoledne přerušen. Tým nakloní solární panely auta tak, aby nasály poslední energii ze zapadajícího slunce a dobily baterii vozu. Druhý den ráno, než dosáhne sluneční záření dostatečné intenzity, se bude hodit.

Tým spí ve stanech a pracuje dlouho do noci, vymýšlí strategii, vylaďuje auto a připravuje se na další závodní den. Kvůli nedostatku odpočinku a dlouhým dnům v horku pracuje tým i technologie na hranici svých možností.

tech-car-Ujjwal-Chande-Epik-Studios-UMSolar

„Neexistuje jednoduchý způsob, jak to zvládnout,“ řekla Daehler. „Pořád je co zlepšovat. Musíte se snažit mít náskok před technologiemi, které by mohly využívat ostatní týmy.“

Stát se může cokoli. V roce 2015 byl závěr závodu poznamenán problémem s výkonem a oblačností, kvůli které se auto vleklo trýznivou rychlostí.

„Poslední den nám selhal jeden z našich motorů,“ řekla Daehler. Znamenalo to, že solární auto spotřebovávalo mnohem více energie.

Daehler řekla, že auto dokáže za plného slunečního svitu vygenerovat 1100 W, ale kdy oblohu zakryjí mraky, klesne tato hodnota na 300 W.

SC-chase-Evan-Dougherty-Mich-Engineering

„Přestože nás takové věci postihly, všichni jsme táhli za jeden provaz a snažili se udržet pozitivní náladu a nadšení,“ dodala.

Než absolventi ukončí studium na Michiganské univerzitě, připraví další generaci studentů na příští závod Bridgestone World Solar Car Challenge v roce 2017. Pro Daehler a Naika, kteří mají letní stáž ve společnosti Ford, jsou závodní solární auta pouze začátkem jejich práce na energeticky účinných a autonomních vozidlech.

„Akademická obec hrála díky svému výzkumu a vývoji vždy velmi důležitou roli z hlediska vývoje těchto technologií,“ řekl Mellers ze společnosti Intel. „Jsou to průkopnické novinky, které změní životy mnoha lidí na celém světě.“

Sdílet tento článek

Související témata

Tvůrci

Přečíst další