Technické inovace

Tančící drony vytvořily světový rekord

Ken Kaplan Executive Editor, Intel iQ Twitter

Přesně to se stalo, když se generální ředitel společnosti Intel Brian Krzanich obrátil na marketingového ředitele oddělení percepční výpočetní techniky Anil Nanduriho s dotazem, co by udělal se stovkou létajících dronů.

Chtěl po něm, aby našel nové, neobvyklé způsoby, jak tuto technologii představit lidem. Nanduri úkol zadal malé skupince umělců a techniků z Ars Electronica Futurelab v rakouském Linci.

Světový rekord a moderní ohňostroj

Tým velmi rychle vytvořil venkovní světelnou show synchronizovanou s hudbou živého orchestru. Stovka dronů vybavená světelnými výbojkami se počátkem listopadu vznesla hamburského fotbalového hřiště, aby rozzářila a roztančila oblohu nad letištěm Ahrenlohe v nedalekém Torneschi.

Show dostala název Drone 100 a pod dohledem komisaře Pravina Pratela se jí podařilo zapsat do Guinessovy knihy rekordů jako událost, kdy se na jednom místě pohyboval současně ve vzduchu největší počet dronů.

Intel-Drone-100-Light-Show9-1024x683

Video Drone 100 zažilo svou premiéru během úvodní přednášky Briana Krzaniche na lednovém CES 2016.  Generální ředitel Intelu při ní tuto show označil za revoluci v oblasti ohňostrojů. Odpadají totiž rizika tradiční pyrotechniky.

„Minulost může být nahrazena novými možnostmi, které kreativní využití dronů nabízí,“ řekl publiku na CES. „ Toto je přesně způsob, jak s použitím nové technologie můžeme dávat zážitkům novou podobu.”

„Transformovat myšlenku ve skutečnost znamená zaměřit se na budoucnost,“ říká ředitel Ars Technica Futurelab Horst Hörtner. „Je to jediná věc, kterou lze vytvořit. Všechno ostatní už existuje. Naděje a zvídavost jsou motorem, který vám pomáhá vytvořit něco, co předtím nikdy neexistovalo.“

Spaxely

Hörtner a jeho patnáctičlenný tým nazval drony „spaxely“ – hybridní slovo složené ze sousloví „space pixels“. Zdůraznil, že chce divákům ukázat zařízení, které si mnozí asociují s jejich vojenskou obdobou, kterak otevírají nové možnosti kreativní tvorbě.

Než však mohly drony vzlétnout, bylo potřeba pro ně vytvořit specializovaný software umožňující sledovat letové cesty, vypínat a zapínat světla a pohybovat se jak v souladu s ostatními, tak podle tónů hudby živého orchestru.

„Vyvinuli jsme vlastní software pro ovládání dronů ze země,“ říká Andreas Jalsovec, který celou choreografii vedl. Jde podle jeho slov o animační software náročný na výkon počítače. Ruční nákresy přenesl do 3D softwaru tak, aby mohl vytvořit přesnou choreografii s jasnou letovou dráhou pro každý dron. „Prostě jsme vzali technologii a udělali z toho umění,“ dodává. Ovládání stovky dronů si pak rovným dílem rozdělili čtyři piloti pod vedením Martina Mortha.

„Cílem Intelu bylo zapůsobit na přirozenou zvídavost lidí a probudit v nich zájem o možnosti, které moderní drony nabízejí,“ říká Natalie Cheungová z Nanduriho týmu. „Spolupracujeme se společnostmi z leteckého průmyslu, abychom pochopili pravidla, zákony a omezení. Chceme, aby drony byly bezpečné a mohly být používány pro show, jakou je tahle.“

Intel-Drone-100-Light-Show-Software

Bezpečnost

V listopadu vedl Nanduri první živou ukázku uvnitř amerického Kapitolu. Proběhla během návštěvy, která měla pomoci přimět senátory k větší podpoře progresivnější bezpečnostní politiky při používání dronů.

„Zákonodárci se potýkají se skutečnými otázkami a obavami, nicméně jak zajistíme, že jako odvětví budeme schopni tyto problémy řešit? Jedině spoluprací s agenturami jako FAA a NASA,“ říká Nanduri a dodává, že požaduje vytvoření standardu a celosvětově platných předpisů.

Projekt Drone 100 byl realizován na soukromém, zabezpečeném místě a diváci jej sledovali z dostatečné vzdálenosti. „To byl rámec, v němž zákonodárci spatřovali projekt jako bezpečný a proto jsme dostali svolení k nočním letům,“ uvedl Nanduri. FAA podle něj bere bezpečnostní ohledy velice vážně. Je proto na technologických lídrech jako Intel, aby dokázali demonstrovat nové příležitosti a ekonomickou hodnotu, kterou nové technologie přinášejí. Společnou otázkou je soukromí, nicméně Futurelab chce ukázat drony v novém světle. Namísto toho, aby drony lidi pozorovaly, mohou se lidé dívat na ně jako na formu umění nebo je používat jako komunikační či výzkumný prostředek.

Intel-Drone-100-Light-Show2-1024x683

Budoucnost dronů

Hörtner vnímá lidi jako přirozeně zvídavé a plné nadějí. Právě tyto myšlenky jeho tým vnesl do projektu Drone 100. „Ten hnací motor je v nás všech,“ říká Hoertner. „Pomáhá nám realizovat věci, které by někteří označili za šílené a druzí za úžasné.” Podotkl, že projekt Drone 100 má umělecký, technologický i společenský přesah.

Podle Nanduriho jde o úsvit nové éry pro drony. „Přicházejí drony obdařené novými, téměř lidskými smysly. Dokáží inteligentně vnímat a reagovat v reálném čase na překážky ve svém okolí. To otevírá nové kreativní cesty pro jejich využití.”

Sdílet tento článek

Související témata

Technické inovace

Přečíst další