Zábava

Grammy za technologii: Ceny, o kterých jste nikdy neslyšeli

Kristin Houser Writer & Editor, LA Music Blog

V záplavě očekávané pompéznosti a lesku slavnostního večera a tweetů se selfie fotkami bychom neměli zapomenout na jeden ceremoniál před cenami Grammy, který fanoušci nebudou moci sledovat ze svých pohovek.

Special Merit Awards je ceremoniál Grammy pouze pro zvané, na kterém jsou oceněni jednotlivci a společnosti, jejichž vliv na hudební průmysl překračuje posledních dvanáct měsíců.

Kromě cen za celoživotní přínos a cen Trustees Award (cena za mimořádný přínos hudebnímu průmyslu) jsou na akci rozdány také technické ceny Grammy. Toto relativně neznámé ocenění vyznamenává jednotlivce a společnosti, které měly výrazný technický vliv na nahrávací průmysl.

„Společnost The Recording Academy si od začátku uvědomuje, že ke skvělé nahrávce nestačí pouhé umělecké nadání,“ řekl Bill Freimuth, hlavní ředitel cen ve společnosti The Recording Academy. „Držitelé technických cen Grammy přichází s technologiemi, které rozšiřují možnosti a obohacují zážitky umělců i posluchačů.“

Letos se této pocty dočká berlínská společnost EMT (Elektro-Mess-Technik) a Dr. Harvey Fletcher, „otec stereofonního zvuku“, kteří rozšíří prestižní seznam dosavadních držitelů technických cen Grammy.

Představujeme vám tři držitele technických cen Grammy, kteří stále mají zásadní vliv na svět hudebních technologií.

Ray-Dolby-1024x680

Ray Dolby

V roce 1995 společnost The Recording Academy udělila technickou cenu Grammy Rayovi Dolbymu. Konstruktér a vynálezce vytvořil během své kariéry více než 50 patentů a jeho systém potlačení šumu Dolby NR navždy změnil zvuk hudby a filmu.

Přestože Dolby v roce 2013 zemřel, jeho odkaz na poli zvukového inženýrství žije dál ve společnosti Dolby Laboratories, kterou založil v roce 1965.

V roce 2012 uvedla společnost Dolby Laboratories svou inovativní technologii Dolby Atmos. Ta zvukovým inženýrům umožňuje proměnit až 128 jednotlivých zvuků v „objekty“. Tyto objekty mohou být poté umístěny kdekoli ve 3D prostoru, včetně polohy nad posluchačem. To přináší 360° zvukový zážitek do kin, nočních klubů a dokonce sad pro virtuální realitu.

Přestože technologie Dolby Atmos byla již předtím licencována výrobci domácích audiosystémů, společnost Samsung Electronics zašla na veletrhu CES 2016 ještě o krok dál a představila první bezdrátový zvukový projektor využívající technologii Dolby Atmos.

Systém HW-K950 Soundbar obsahuje tenký zvukový projektor se třemi čelními a dvěma horními reproduktory, dva zadní reproduktory využívající technologii Dolby Atmos a bezdrátový subwoofer.

HW-K950-With-Dolby-Atmos

„Spotřebitelé si mohou vychutnat zvuk přicházející ze všech směrů, včetně polohy nad jejich hlavou, který naplní jejich domácí kino úžasnou čistotou, výkonem, detaily a hloubkou,“ řekl Doug Darrow, první viceprezident společnosti Dolby Laboratories.

Systém tak rozšiřuje vliv Raye Dolbyho na zvuk do našich domovů.

Robert Moog

Umělci nominovaní na cenu Grammy 2016 v kategorii Nejlepší taneční/elektronické album – The Chemical Brothers, Skrillex a Caribou – vděčí Robertu „Bobovi“ Moogovi, který získal technickou cenu Grammy v roce 2002. Jeho syntezátor Moog je obecně považován za počátek elektronické hudby.

Od uvedení v roce 1965 byl syntezátor Moog použit v řadě nejoblíbenějších hudebních hitů. Také proto společnost The Recording Academy v roce 2002 udělila Moogovi technickou cenou Grammy.

bob-moog

 

Moog pár roků po získání tohoto ocenění zemřel, ale společnost Moog Music Inc., kterou založil, nadále patří ke špičce ve světě hudebních technologií.

„Při navrhování každého nástroje v našem katalogu hledíme jedním okem do budoucnosti,“ řekl Jim DeBardi ze společnosti Moog Music. „Neříkáme si jen „Jak můžeme inovovat dnes?“, ale „Jak můžeme vyrobit nástroj, který bude relevantní a inspirativní i za rok? A za 10 let? Za 50?“ Neustále takto myslíme na budoucnost.“

Loni bylo inovativní úsilí společnosti oceněno uznáním za Nejlepší hardwarový nástroj roku 2015, které mu časopis Music Tech udělil za syntezátor Moog Sub 37.

Moog-Sub-37

Hybridní analogový/digitální syntezátor byl považován za překvapivou novinku veletrhu Winter NAMM 2014 pořádaného Národní asociací hudebních obchodníků. Syntezátor si vysloužil chválu díky zkombinování technologií tří předchozích nástrojů Moog – Voyager, Minitaur a Sub Phatty – do jediného nástroje.

„Model Sub 37 vychází z tradičních monofonních syntezátorů, jejichž DNA doplnil o bezkonkurenční flexibilitu modulárních syntezátorů z 60. a 70. let,“ vysvětlil DeBardi. „Obsahuje také kompletní MIDI implementaci, která analogovým obvodům nástroje umožňuje komunikovat s moderními digitálními studii.“

Rok po premiéře syntezátoru Sub 37 společnost Moog ještě zvýšila očekávání a na veletrhu NAMM 2015 ohlásila zásadní aktualizaci tohoto zařízení. Tato aktualizace zahrnovala nové schopnosti umožňující uživatelům upravovat a vylaďovat sekvence během koncertu, což současným umělcům nabízí ještě více kreativních možností.
Roger-Linn-1024x681
Roger LinnV roce 2011 udělila společnost The Recording Academy technickou cenu Grammy Rogeru Linnovi za jeho přínos hudebním technologiím, zejména pak výrobu automatického bubeníka LM-1, prvního bicího modulu využívajícího digitální samply.Nástroj hudebníkům umožňoval použít v digitální hudbě zvuky skutečných virblů, hajtek, kopáků a dalších perkusí. „Automatický bubeník se tak proměnil z „hračky“ na „nepostradatelný nástroj“. Jako jedni z prvních jej začali využívat Prince, Peter Gabriel a Stevie Wonder.Linn dodnes navrhuje a přináší elektronické hudební produkty pod hlavičkou společnosti Roger Linn Design se sídlem v Berkeley. Jeho nejnovější výtvor s výstižným jménem LinnStrument je vskutku unikátním zpracováním tradičního MIDI kontroléru.

LinnStrument

Nástroj LinnStrument stejně jako všechny ostatní MIDI kontrolery exportuje MIDI informace, ale mezi tímto zařízením a ostatními MIDI kontroléry jsou dva zásadní rozdíly.

Zaprvé je Linnů nástroj vybaven vícedotykovou technologií čekající na získání patentu. To znamená, že na pohyby prstů uživatele reaguje ve třech rozměrech (tlak a pohyb po dvou osách), což poskytuje mnohem větší expresivitu a více jemných rozdílů než typické MIDI klávesy, které fungují na principu zapnuto/vypnuto.

Dalším podstatným rozdílem je uspořádání. Místo tradičního uspořádání ve stylu klaviatury je zařízení LinnStrument uspořádáno jako strunný nástroj s chromatickými stupnicemi.

„Klaviatura neumožňuje plynulý přechod z tónu na tón, který je důležitým hudebním výrazem u mnoha akustických nástrojů,“ vysvětlil Linn. „U strunných nástrojů jsou plynulé přechody z tónu na tón snadné a intuitivní.“

Možná nejpozoruhodnější na nástroji LinnStrument je Linnovo rozhodnutí uvolnit celý software jako otevřený zdroj, čímž ukázal, že je nejen inovátorem, ale také podněcuje inovace v ostatních.

„Akustický nástroj můžete po zakoupení v mnoha ohledech upravit podle svého vkusu, ale elektronické nástroje to neumožňují,“ řekl Geert Bevin, hlavní tvůrce softwaru nástroje LinnStrument.

„Díky uvolnění softwaru jako otevřeného zdroje může majitel elektronický nástroj v mnoha ohledech upravit. Lze dokonce zcela přepsat kód a proměnit zařízení v ideální nástroj pro daného uživatele.“

Oceněním Raye Dolbyho, Roberta Mooga a Rogera Linna společnost The Recording Academy potvrdila, že dokáže projevit uznání rozsáhlého talentu ve světě hudebních technologií. Pokud se historie opakuje, ceny Special Merit Awards nebudou poslední souvislostí, při které uslyšíme o nových držitelích těchto sošek – společnosti EMTa Dr. Harveym Fletcherovi.

Sdílet tento článek

Související témata

Zábava

Přečíst další